کد مطلب:293516 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:245

حدیث الکساء نظما للسید الاجل محمد بن العلامته السید مهدی القزوینی الحلی النجفی



(روت لنا فاطمته خیر النساء (ع)

حدیث اهل الفضل اصحاب الكساء)


(تقول ان سید الانام (ص)

قد جائنی یوما من الایام)


(فقال لی انی اری فی بدنی

ضعفا اراه الیوم قد انحلنی)


(قومی علی بالكساء الیمانی

و فیه غطینی بلا توانی)


(قالت فجبته و قد لبیته

مشرعته و بالكسا غطیته)


(و كنت ارنو وجهه كالبدر

فی اربع بعد لیال عشر)


(فما مضی الایسیر من زمن

حتی اتی ابو محمد الحسن (ع))


(فقال یا اماه انی اجد

رائحته طیبته اعتقد)





(بانها رائحته النبی

اخی الوصی المرتضی علی (ع)


(قلت نعم ها هو ذا تحت الكساء

مدثر به مغطی و اكتسی)


(فجاء نحوه ابنه مسلما

مستاذنا قال له ادخل مكرما)


(فما مضی الا القلیل الا

جاء الحسین السبط مستقلا)


(فقال یا ام اشم عندك

رائحته كانها المسك الذكی)


(و حق من اولاك منه شرفا

اظنها ریح النبی المصطفی (ص))


(قلت نعم تحت الكساء هذا

بجنبه اخوك فیه لاذا)


(فاقبل السبط له مستاذنا

مسلما قال له ادخل معنا)


(و ما مضی من ساعته الا و قد

جاء ابوهما الغضنفر الاسد)





(ابوالائمته الهداه النجباء

المرتضی رابع اصحاب الكساء)


(فقال یا سیده النساء

و من بها زوجت فی السماء)


(انی اشم فی حماك رائحته

كانها الورد الندی فائحته)


(یحكی شذاها عرف سید البشر

و خیر من لبی و طاف و اعتمر)


(قلت نعم تحت الكساء التحفا

و ضم شبلیك و فیه اكتتفا)


(فجاء یستاذن منه سائلا

منه الدخول قال فادخل عاجلا)


(قالت فحبت نحوهم مسلمته

قال ادخلی محبوبته مكرمته)


(فعندما بهم اضاء الموضع

و كلهم تحت الكساء اجتمعوا)


(نادی اله الخلق جل و علا

یسمع املاك السماوات العلی)





(اقسم بالعزه و الجلال

و بارتفاعی فوق كل عالی)


(ما من سما رفعتها مبنیته

و لیس ارض فی الثری مدحیه)


(و لا خلقت قمرا منیرا

كلا و لا شمسا اضائت نورا)


(و لیس بحر فی المیاه یجری

كلا و لا فلك البحار تسری)


(الا لاجل من هم تحت الكساء

من لم یكن امرهم ملتبسا)


(قال الامین قلت یا رب و من

تحت الكسا بحقهم لنا ابن)


(فقال لی هم معدن الرسالته

و مهبط التنزیل و الجلالته)


(و قال: هم فاطمته و بعلها

و المصطفی و الحسنان نسلها)


(فقلت یا رباه هل تاذن لی

ان اهبط الارض لذاك المنزل)





(فاغتدی تحت الكساء سادسا

كما جعلت خادما و حارسا)


(قال نعم فجائهم مسلما

مسلما یتلوا علیهم انما)


(یقول: ان الله خصكم بها

معجزه لمن غدا منتبها)


(اقراكم رب العلا سالام

و خصكم بغایت الكرامته)


(و هو یقول معلنا و مفهما

املاك الغر بما تقدما)


(قال علی: قلت یا حبیبی

ما لجلوسنا من النصیب)


(قال النبی و الذی اصطفانی

و خصنی بالوحی و اجتبانی)


(ما ان جری ذكر لهذا الخبر

فی محفل الاشیاع خیر معشر)


(الا و انزل الا له الرحمته

و فیهم حفت جنود جمته)





(من الملائك الذین صدقوا

تحرسهم فی الدهر ما تفرقوا)


(كلا و لا طالب حاجته یری

قضائها علیه قد تعسرا)


(الا قضی الله الكریم حاجته

و انزل الرضوان فضلا ساحته)


(كلا و لیس فیهم مغموم

الا و عنه كشفت هموم)


(قال علی نحن و الاحباب

اشیاعنا الذین قدما طابوا)


(فزنا بما نلنا و رب الكعبته

فلیشكرن كل فرد ربه)


الحق علامه عالیقدر اعمال هنرمندی نموده كه عین متن حدیث شریف الكساء را در قالب نظم ریخته و بدون اینكه تصرفی در عبارات آن نماید آن را برشته نظم درآورده است روحش شاد و درود بر روان پاكش باد خدایش او را با اهل بیت عصمت صلوات علیهم محشور فرماید:


(ترجمه ی تحت اللفظی این ابیات عالیات كه مضمون حدیث شریف نورانی سابق الذكر است)

این روایت معتبر مشهور محور حدیث كساء از لسان حضرت فاطمه سلام الله علیها كه بهترین بانوان در جهان هستی و نظام حق پرستی است شرف صدور یافته و بما رسیده است و در صحت آن نزد اهل معرفت شك و تردیدی نیست فاطمه (ع) سیده ی نساء عالمین من الاولین و الاخرین این چنین فرموده است:

روزی از روزها حضرت خیر الانام پدر عالی مقام من نزد من آمد و فرمود من در بدن خود احساس ضعفی می كنم برخیز و كساء یمانی را برایم بیاور و من را در آن بپوشان من هم امر او را سریعا اجابت نموده حضرتش را در آن كساء پوشانیدم و در این موقع به چهره ی نورانی او نظاره كردم مانند ماه شب چهارده می درخشید.

اندكی از این واقعه نگذشت كه ابومحمد حسن (ع) طالع شد و گفت مادرم بوی خوشی استشمام می نمایم (احساس می كنم بوی معطر روح بخش حضرت نبی اكرم جدم خاتم انبیاء برادر وصی خود حضرت علی مرتضی صلوات الله علیهما باشد

گفتم آری پسرم قضیه آنچنان است كه تو احساس نموده ای


اینك جدت حضرت ختمی مرتبت خود را زیر كساء پوشانیده است:

آنگاه بسوی آن حضرت رفته و سلام عرضه داشته و اجازه خواست زیر كساء برود و جدش باو فرمود با احترام و مكرمت داخل شو.

پس اندكی نگذشت كه حسین (ع) سبط رسول الله (ص) مستقلا آمد و گفت مادرم بوی خوشی مانند مشك پاكیزه شده نزد تو استشمام می كنم و قسم به حق آن كسی كه شرافت خود را به تو عطا فرموده این بوی نبی ختمی پیغمبر برگزیده ی خداست گفتم آری فرزندم چنین است اینك برادرت حسن هم در كنار آن بزرگوار است در این موقع حسین هم رو به جانب كساء آورده و با كسب اجازه و سلام بر جد امجدش در زیر كساء داخل و شرفیاب محضر انور آن حضرت گردید.

سپس چیزی نگذشت كه پدر آن دو بزرگوار شیر شجاع حضرت اسدالله علی مرتضی (ع) از راه رسید آنكه ابو ائمته و هدایت كننده و برگزیده خدا و چهارمین نفر از اصحاب كساء است آنگاه خطاب بملكه ملك و ملكوت حضرت زهرا نموده و گفت ای سیده نساء عالمین و ای كسی كه در آسمان با او ازدواج نموده ام


اینك من بوئی بشمامم می ورزد كه گویا گل تازه ائیست كه از بوی خوشش مرا سرمست نموده و بایست بوی خوش وجود مفخر عالمیان سید البشر بهترین كسی كه تلبیه گفته و عمره بجا آورده است بوده باشد (این نسیم خوش بوی وزان حاكی از وجود اوست كه جهانی را به نسیم علم و حكمت خود معطر ساخته است).

گفتم آری علی جان چنین است كه تو می گوئی بلی حضرتش در زیر كساء آرمیده و و دو شبل مرتضی شیر بچه گان حضرتت را در بغل خویش بلطف و عنایت در برگرفته است سپس جلو آمده از حضرت ختمی مرتبت اذن ورود گرفت و با سرعت مشرف بزیارت آن بزرگوار شده و داخل در تحت كساء گردید:

پنجمین كس از اصحاب كساء حضرت فاطمه ی زهیرای اطهر دختر والاگهر پیغمبر خاتم است كه فرمود من هم به سوی آنان رفته با تقدیم عرض سلام بر پدرم فرمود داخل شو دختر عزیزم كه تو بسیار محترم و گرامی هستی:

چون به وسیله آن انوار خمسه كه همه مظاهر تامه الله نورند آن موضع نورانی شد و همگی در زیر كساء جمع و اجتماع آل عبا در آن جایگاه برقرار شد آنگاه از صنع الوهی جل و علا ندای لاهوتی ماب بسمع قاطبه املاك سموات و كاخ نشینان ملكوت اعلی رسید


و ندا در داد

من كه خداوند عالم و آفریننده عالم و آدم خالق و جمیع مخلوقات هستم سوگند یاد می كنم و قسم می خورم كه به عزت و جلال و كبریائی و ارتفاع مقام علیای صمدی الوهی خودم كه فوق آن مقام و مرتبه ای در رفعت متصور نیست همانا هیچ آسمانی و زمینی و هیچ ماه تابان و قمر منیری و هیچ منظومه شمسی و خورشید نور فشانی و هیچ بحری و دریائی و هیچ فلك و فلكی و بالجمله هیچ مخلوق و موجودی اعم از مبدعات و منشات و مخترعات و مكونات علی الاطلاق را نیافریدم مگر جهت خاطر همین كسانی كه در تحت كساء قرار دارند جبرئیل ملك مقرب دربار الهی عرض كرد پروردگارا چه كسانی در زیر كسایند تو را بحق آنان قسم می دهم كه هویت ایشان را برای من بیان و آنان را به من معرفی فرما:

ذات اقدس حق تعالی و مبدء اعلی در جواب جبرئیل فرمود

«هم اهل بین النبوه و معدن الرساله (هم فاطمته و ابوها و بعلها و بنوها):)

جبرئیل ایشان كه نظام كل طفیل وجود آنان می باشد ایشان خاندان جلیل نبوت و معدن رسالت و گنجینه های علم و حكمت هستند ایشان فاطمه اند و پدر فاطمه ایشان فاطمه اند و پدر فاطمه ایشان فاطمه اند و شوهر فاطمه ایشان فاطمه اند و فرزندان فاطمه:


جبرئیل عرضه داشت پروردگارا آیا مرا اجازت و رخصت می دهی كه بروم بسوی زمین نزد ایشان در خدمت آنان ششمین نفر در تحت كساء باشم خداوند متعال فرمود آری برو و شرفیاب شو بمحضرا ایشان و با ابلاغ سلام من بر ایشان آیه ی شریفه ی تطهیر را بر آنان تلاوت نما جبرئیل فرمان الوهی و رب جلیل را امتثال و سلام خداوند متعال را ابلاغ نموده آیه ی تطهیر (انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا آیه 33 سوره ی احزاب: را ره آورد خود حسب الامر پروردگار قرار داده و عرض نمود ذات اقدس الوهی شما را به این تطهیر از تمام ارجاس اختصاص داده است و این كرامت را مختص شما قرار داده و این از فضل عظیم بی نهایت ذات احدیت جلت عظمته می باشد كه این درجه ی عالیه را مخصوصا به شما عطا و افاضه فرموده است:

سپس حضرت ولی الله اعظم علی مرتضی (ع) از حضرت رسول خاتم محمد مصطفی (ص) سئوال كرد و عرض نمود ای حبیب من بفرما جلوس و نشستن ما در اینجا چه بهره و فائده بر آن مترتب است و نفعش بحال امت و شیعیان ما چیست. حضرت نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود سوگند بكسی كه مرا برتبه نبوت ختمیه برگزیده و بوحی اخص الخاصی در مقام قرب او ادنی مخصوص


ساخته و مرا از میان كل ما سوی در نظام هستی منتخب و مختار خود قرار داده است كه فوائد بسیار و بهره های بی شمار از این جلوس ما در این موضع عائد و نصیب دوستان و شیعیان ما می شود:

از جمله اینكه یاد این ماجرا و خبر نافع اثر در هر مجلس و محفل كه از ناحیه ی شیعیان و پیروان ما مطرح شود و به میان آید خداوند متعال و ذات ذی الجلال و الاكرام رحمت خاصه رحمیه خود را نازل و جنودی ربانی از سپاه و لشكریان خود از ملائك و فرشتگان الهی كه قوای پخش رحمت و فیض پروردگارند بطور دسته جمعی محور آنان جمع و اطراف آنان را می گیرند و بركات ما را بر آنان نازل و فیض و رحمت ما را بر آنان اشراق و متجلی می سازند و پیوسته آن فرشته گان و مامورین انتظامی الهی از آنان حراست و حفاظت و نگهبانی می نمایند تا هنگامی كه از آن مجلس نورانی متفرق و پراكنده شوند.

نه تنها همین است از فوائد بلكه تشكیل مجلس و محفل ذكر حدیث كساء موجب رفع غموم و كشف هموم و برطرف شدن اندوه آنان گردد.

و نیز از جمله فوائد ذكر حدیث كساء در مجالس و محافل آن است كه حاجت حاجتمندان اداء و نیاز نیازمندان روا و


گرفتاری هائیكه در نظر دشوار است بلطف و عنایت پروردگار مرتفع شده ارباب حاجت مشمول فضل خدا گردیده رضوان و خوشنودی خود را شامل حال ایشان كند و بهتر از این فائده ای متصور نیست. پس از بیان خاتم پیغمبران در رابطه حدیث شریف كسا و ذكر فوائد آن امیر اهل ایمان علی علیه السلام گفت شكر بی نهایت خدای را كه ما و پیروان واقعی ما را نائل باین فیض خاص و نعمت عظمی گردانید و این سعادت را به شیعیان ما عطا نمود و بایست در قبال این نعمت و سعادت و رستگاری شاكر و سپاس گذار پروردگار خود بوده باشیم.